Visual Merchandising Top 10

DE TOP 10 VISUAL MERCHANDISING TIPS

Op YouTube vond ik een interessante video van Eve Reid van Metamorphosis, een zelfstandig kleinhandel consultancy gespecialiseerd in visuele merchandising en branding. Zij gaf een presentatie aan eigenaren van kringloopwinkels, over hoe zij hun verkoop kunnen stimuleren door inzet van visual merchandising.

WAT IS VISUAL MERCHANDISING?

Visual merchandising omvat alle activiteiten die het assortiment van een winkel zo aantrekkelijk mogelijk presenteren. Een belangrijk element is het creëren van een etalage met ‘stopkracht’. Stopkracht zorgt er voor dat mensen niet doorlopen maar de winkel binnengaan. Winkelsfeer, indeling van de schappen en de weg die een klant aflegt in de winkel zijn een punt van aandacht. Het doel is vooral het werven van klanten, stimuleren van de verkoop en het ontwikkelen van een imago.

In de video legt Eve de basis uit van visual merchandising. Hoewel zij zich voor de presentatie specifiek richt op de winkels die tweedehands spullen verkopen, zijn de tips absoluut de moeite waard om in acht te nemen.

In deze lijst kwam ook het belang van ramen naar voren, een punt waar ik als De Ruiten Boerin veel aandacht aan besteed en belang aan hecht. Ik heb de top 10 tips van Reid voor je op een rijtje gezet.

TOP 10 TIPS

1. Weet wie je klant is

Elke klant behoeft een andere shop-ervaring. Daarom is het belangrijk om een helder beeld te krijgen van de klanten die bij je binnenlopen. Wat is hun achtergrond, hun motivatie en behoefte die het koopgedrag beïnvloeden? Door in je achterhoofd te houden wie de klant is en wat die wil, kun je gerichter en efficiënter beslissingen maken.

2. Eis aandacht op

Je wil dat mensen jouw zaak kennen en opmerken. Hierbij speelt het winkelraam een belangrijke rol.

  1. Heb je veel ramen? Focus je op het meeste prominente raam, en zorg dat de andere ramen de aandacht naar dat ene raam toe versterken.
  2. Heb je kleine ramen? Benut de ruimte die daarbuiten beschikbaar is, zoals de straat of stoep.
  3. Wat is de hoogte van het raam en op welke hoogte zet je producten op display? Neem de lijn in acht waar de ooghoogte van de passerende klant zich bevindt. Rijden er bijvoorbeeld veel mensen in een auto langs? Positioneer je producten niet te hoog. Verkoop je kinderspeelgoed, zorg dat dit op ooghoogte van kinderen is.
  4. Wanneer je langsloopt kijk je niet continu opzij, maar zie je de winkels vanuit je ooghoeken. Bedenk daarom op welke hoek je de producten tentoon stelt, zodat het product zich in de looprichting en blikveld van de klant bevindt. Kijk ook eens of er bijvoorbeeld meer mensen van links naar rechts lopen dan andersom?
  5. Test de effectiviteit van je etalage. Kijken mensen? Welke kleur trekt de aandacht? Is de display hoogte goed? Je hoeft daarnaast niet alleen producten in de etalage te zetten: laat bijvoorbeeld een installatie maken door kunstacademie studenten.
  6. Gebruik je winkelramen ook wanneer je gesloten bent als billboard. Hou rekening met 24/7 klandizie en zet ramen ook buiten winkeltijden in voor marketing mogelijkheden.

    3. Benut de ruimte goed

Denk na over het gedrag van een klant, en hoe zij jouw zaak ervaren als ze er rondlopen. Zorg dat het prettig is. Wanneer men in een zaak is, dan moet duidelijk zijn wat de winkel te bieden heeft. Daarbij wil men geen drempels ervaren. Er zijn bepaalde zaken in de inrichting van een pand die gedrag beïnvloeden. Een paar voorbeelden zijn:

  1. We voelen ons aangetrokken tot kleur, dus wanneer je kleur achterin de winkel gebruikt zal dit er eerder voor zorgen dat de klant door de gehele winkel zal lopen.
  2. We houden er niet van om deuren te openen, dus laat de winkeldeur openstaan.
  3. Denk na over de ruimte die je open laat voor de klant om zich te bewegen. Mensen houden er niet van dicht op elkaar te staan en zullen ruimtes vermijden waar je minder vrijheid hebt om te bewegen.

    4. Gemak dient de klant

Denk na over hoe een klant producten vindt in de winkel. Wanneer je bij een opticien bent om een bril te kopen ga je in eerste instantie niet op zoek naar een specifiek merk bril. Vrouwen gaan op zoek naar een bril in de damesbrillen collectie, mannen bij de mannen collectie. Wanneer je schoenen gaat kopen ga je op zoek naar een bepaalde maat, pas daarna ga je specifieker op zoek.

Denk vanuit de feiten en gebruik dit als de basis voor het ordenen van producten. Daarna ga je pas nadenken over het aantrekkelijk opstellen van de spullen.

5. Push- en pull strategieën

In een supermarkt zijn melk en brood een bestemmingsproduct, dus worden deze achterin de winkel geplaatst. Op die manier moet de klant helemaal tot achterin lopen. Terwijl ze de winkel doorlopen wordt de verkoop van andere producten gestimuleerd door middel van een push-strategie. De klant koopt daardoor wellicht producten die hij niet specifiek nodig heeft.
Het tegenovergestelde van push-strategie is pull-strategie wat ertoe kan leiden dat klanten zelf bij winkeliers om het product gaan vragen.

Wat push-producten betreft, denk aan seizoen gebondenheid en positionering. Wat is relevant voor de lokale markt? Bied deze producten bijvoorbeeld aan op plekken zoals bij de kassa. Hier staat de klant gemiddeld langer dan elders stil, wat daardoor kan leiden tot een extra aankoop.

6. Presenteer elk product met trots en autoriteit

Ga creatief om met de producten die je verkoopt, en presenteer ze op een aantrekkelijke manier. Verwacht ook niet van klanten dat ze precies weten waar welk product voor dient. Verkoopt een item slecht? Het kan helpen om duidelijker te maken wat je er mee kan, en hoe geweldig het in gebruik is.

7. Kies een nadrukkelijke positie

We willen dat mensen producten bekijken, dus kies de beste plek uit om items te presenteren.

8. Producten als perfect partners

Stimuleer mensen om meerdere producten te kopen. Geef suggesties welk item met welk product te combineren is.

9. Verwijder zinloze borden en bewegwijzeringen

We lezen snel over bordjes heen, maar we houden wel van een verhaal. Verweef daarom de informatieve bordjes en teksten samen tot een verhaal.
In de video hieronder wordt er als voorbeeld genoemd hoe er reclame wordt gemaakt voor een verf-merk. De verf is gebruikt om een decoratieve muur te maken, door die volledig vol te hangen met geverfde klompen in de verschillende kleuren van het merk. De begeleidende verkoopinformatie is tussen de klompen in opgehangen. Op deze wijze vormt het een totaalplaatje en wordt de informatie meegenomen als een onderdeel van een groter, samenhangend geheel.

Houd daarnaast wederom rekening met de ooghoogte van de gemiddelde klant. Hang de teksten en bewegwijzeringen niet te hoog of te laag, want dat valt buiten een klant zijn gezichtsveld.

10. Retail is detail

Wanneer een winkelier geen aandacht besteed aan details in de presentatie van de zaak, een product of dienst dan zal een klant ook minder snel geneigd zijn om daar iets te kopen.


BEKIJK DE VOLLEDIGE VIDEO


WIL JE JOUW ZAAK ONDER DE AANDACHT BRENGEN?

De Ruiten Boerin levert niet alleen raamtekeningen die de aandacht trekken, maar houdt ook rekening met de aspecten van visual merchandising. Samen kijken we naar het totaalplaatje van wat jouw zaak biedt, welke klanten tot de doelgroep behoren en hoe we het ontwerp daarop kunnen toespitsen.

Meer weten over de inzet van raamtekeningen voor jouw bedrijf?

Wil je meer informatie wat de mogelijkheden zijn voor jouw zaak?